Open Brief aan alle bancaire instellingen

O

Beste dames en heren,

U bent liefst 10 jaar te vroeg met uw bancaire apps voor op de smartphone en tablet. Zeker voor de mens die zijn geld in eigen beheer wil houden.

Ik probeer nu empathisch te denken ten opzichte van de oudere generatie onder ons. Het lijkt me niet makkelijk voor hen bankzaken in eigen beheer te houden, met alle technologie en simpliciteit die schijnbaar wordt nagestreefd. Na elke update – immers – is er weer iets gewijzigd, waardoor ouderen niet direct snappen waarom iets wordt verbeterd dan wel veranderd. Vaak raakt men in paniek als er weer een fysieke wijziging is aangebracht in de app. Zaken die ineens anders worden benoemd, bijvoorbeeld, kan leiden tot chaos dan wel algehele verwarring bij de mensen thuis. Bij jong of oud, dat maakt niet eens zoveel uit.

Maar je administratie uit handen geven is ook weer zo’n ding. Toch denk ik dat veel ouderen dat helaas wel moeten doen. Hoe vaak ze ook verzuchten liever weer dat contante geld terug te zien. Zeker ook nu het sparen bij de bank geld kost in plaats dat het iets oplevert.

De oudjes onder ons verzuchten dat niet elke ontwikkeling een voordeel hoeft te zijn. Bovendien hadden die bancaire instellingen best nog wat jaartjes kunnen wachten met deze vooruitgang.

De oudere generatie heeft notabene reeds wat oorlogen meegemaakt, en weet dat ze ook in tijden van nood – denk nu met de dreiging van een Derde Wereldoorlog – liefst contant geld in hun bezit hebben.

Wat mijns inziens niet handig is met het oog op criminelen die niet zullen aarzelen onze oudjes van hun zuurverdiende spaargeld te beroven. Het vergt wat inpraten op dat soort logica om te voorkomen dat men slachtoffer zal worden.

Aandachtverlegging

Want ik krijg altijd weer de koude rillingen als ik zo’n triest verhaal lees waar mensen werden misleid, of beroofd, en nu in nood verkeren. Want wat dat betreft is de aandacht van criminelen verlegd van de bank naar de mensen thuis. En daar heb ik soms dagmerries – in plaats van nachtmerries – over.

Dus als bancaire instelling mag u daar best wat aandacht aan schenken.

Met vriendelijke groet,

PS: leest u a.u.b. ook de waardevolle reacties hieronder?

Over deze auteur

Irene

Hee hallo, ik ben Irene, mijn nick is Pix, en ik blog sinds 2002. Mijn schrijflust doet me vaak naar het toetsenbord grijpen. Dat alles onder het genot van veel koffie en chocolate bites, gewoon omdat alles nu eenmaal veel mooie - en lekkere - flow vergt. Enneuhm..., mijn haar zit ook nog 'es altijd goed! Zie ook mijn over mij-pagina. Enneuhm... vergeet je ook niet aan te melden op mijn blogroll.

1 Reactie

  • Het gaat nog verder, je gaat er vanuit dat iedereen een smartphone heeft en internet. Er zijn echter nog steeds mensen die dat niet hebben. Mijn moeder was 93 en volledig analoog, ze kreeg het gewoon niet onder de knie. Met het afschaffen van de acceptgiro worden vooral ouderen buitengesloten. Er zijn geen bankkantoren meer om even binnen te lopen en om hulp te vragen.
    Daarnaast (ik heb die ervaring met ING die met mijn moeder correspondeerde) zij werd met Diny en jij en jou aangesproken. Waar is die ouderwetse bank gebleven en belangrijker van wie is het geld? Van de klant toch?
    Doordat apps ook steeds vernieuwd worden, worden (ook weer de ouderen) gedwongen om een ‘nieuwe’ telefoon aan te schaffen omdat het besturingssysteem te oud is. Mensen hebben dat geld niet altijd.
    UItsluiten van mensen die minder digitaal vaardig zijn is discriminatie!

Door Irene